آفریقا نه صدقه می خواهد نه ترحم…


مصاحبه «فرایتاگ «هفته نامه چپ آلمانی با:

کاگامه

رئیس جمهور روآندا

سخن می گوید

نه صدقه می خواهیم نه ترحم،

مشارکت می خواهیم

مصاحبه » فرایتاگ » با پرزیدنت پاول کاگامه رئیس جمهور روآندا

برگردان:رضا نافعی

فرایتاگ: شما در گفتگوهای خود با سیاستمداران غربی پیوسته یاد آور می شوید که افریقا به سرمایه گذاری نیاز دارد . آیا سرمایه گذاری خطر حراج ملی را در بر ندارد؟

کاگامه: ما خواستار سرمایه گذارانی هستیم که با ما مشارکت کنند و ما با آنها به نتیجۀ برد- برد برسیم. بعنوان مثال  روآ ندا را در نظر بگیرید . اگر در رشته های کلیدی سرمایه گذاری شود که روآندا را به پیش براند وضع برد- برد پیش می آید. ولی اگر برعکس، شما همیشه  در موقعیت دریافت کننده باشید نه می توانید چیزی پس بدهید و نه خود بجائی می رسید. بنا یر این وقتی ما  بجای صدقه گرفتن سخن از سرمایه گذاری می گوئیم منظورمان آنست که پایه رفتار غرب  با آفریقا باید کلا بر  مشارکت استوار باشد نه بر ترحم .

فرایتاگ: بنظرم اشاره شما به سرمایه گذاران چینی است. آنها کار در آفریقا را مشروط  به حسن رفتار دولت یا رعایت حقوق بشر نمی کنند.

کاگامه : پول پول است. من نمی گویم این از آن بهتر است، من بآن توجه دارم که از آن چه نتیجه ای بدست میآید – آیا هدف ها درستند. صحبت بر سر این نیست که  چین سرمایه گذاری می کند یا  غرب، صحبت بر سر روآنداست و اینکه این سرمایه گذاری روآندا را بکجا می رساند. ولی وقتی کسی بچشم تحقیر بر ما بنگرد و دائم  انگشتش را بسوی ما نشانه رود و بگوید اینطور کن وآنطور کن  – این دیگر مشارکت نیست. اینطور نیست؟ من پیوسته می شنوم که بدترشدن وضع حقوق بشر یا محیط زیست تقصیر چینی هاست.

چرا تقصیر رابگردن چینی ها می اندازیم  و  نه بگردن دولت های آفریقائی؟ چرا غرب مقصر نیست؟ غرب هم  در بدتر شدن محیط زیست  و رعایت نشدن حقوق بشر مقصر است. واقعیت این است که غرب خیلی بیشتر از چینی ها در آفریقا بوده است . و چرا غرب پول سرمایه گذاران چینی را قبول می کند – چرا نمی گوید ما سرمایه گذاری شما را نمی خواهیم ، چون پول شما کثیف است؟

فرایتاگ: از حرف های شما  این تصور حاصل میشود که شما بیشتر پول چینی ها را  می خواهید تا پول دیگران را.

کاگامه: من پول چینی ها را در هر حال می خواهم. ولی بشرط آنکه زیانی برای کشور من نداشته باشد. در مورد غرب هم همینطور است. دلیل فقر آفریقا  آن  پولی است که از این در وارد می شود و از در دیگر خارج .من میان شرق و غرب فرقی نمی گذارم ولی من میان سرمایه کذاری خوب و بد فرق می گذارم.

فرایتاگ: روآندا تقریبا ماده خام ندارد و می خواهد خود را از طریق عرضه خدمات بانکی و تکنولوژی اطلاعات در آفریقای شرقی از فقر نجات دهد . معنی دقیق این چیست؟

کاگامه: بعضی ها می گویند روآندا می خواهد سنگاپور آفریقای شرقی – یا حتی تمام آفریقا بشود . این درست نیست. ما می خواهیم که روآندا مال آفریقا باشد. یعنی ، ما می خواهیم روآندا را به  بهترین موقعیتی که می توانیم برسانیم. ما بخشی از اتحادیه شرق آفریقا هستیم ، که 130 میلیون جمعیت دارد. ما شرائط مهاجرت بکشورمان را  آسان کرده ایم، موانع بازرگانی و گمرک را از میان براداشته ایم. ما آینده خود را بر پایه دانش و آموزش استوار می کنیم. ما  از انسان ها دعوت می کنیم پیش ما بیایند و یک ساختار مادی و معنوی برای کشور ما بیافرینند . ما رشوه خواری را تقریبا از بین برده ایم و قوانینی وضع کرده ایم که از سرمایه گذاران در کشور ما حمایت می کند. شما می توانید طی سه روز در روآندا یک موسسه را به ثبت برسانید. ولی این را می گویم که ما بکسی که فقط بخواهد با سرمایه گذاری در کشور ما ثروتمند شود نیازی نداریم.

فرایتاگ: غرب شما را متهم می کند باینکه با شیوه استبدادی کشور را اداره می کنید ، چون شما تنها نامزد برای انتخابات 2010 هستید. می گویند شما اجازه فعالیت به اپوزیسیون نمی دهید. آیا این امر سرمایه گذاران غربی را هراسان نمی کند؟

کاگامه: در تما م صحبت هائی که در بارۀ دموکراسی می شود چنان وانمود می شود که گویا یک اجماع جهانی راجع به موازین دموکراسی وجود دارد، این یعنی چه؟ و دست آخر هرکس دموکراسی آنطور تعریف می کند که بکارش می آید . من هرگز باین فکر نیفتاده ام که وظیفه من ایجاد اپوزیسیون است . ولی هر کس بخواهد یک اپوزیسیون سیاسی در روآندا ایجاد کند من از آن استقبال خواهم کرد. و اما راجع به دیگر نامزد های ریاست جمهور ی:  من خوشحال خواهم شد اگر دیگران هم بمیدان بیایند. ولی وظیفه من این نیست که برای پیدایش رقیب نقش ماما را ایفا کنم. اگر مردم از من سیر شده باشند من قطعا آنرا محترم خواهم شمرد. من برا ی این به جهان نیامده ام  که رئیس جمهور اوگاندا بشوم ولی تا زمانی که این سمت را دارم مسئول امور این کشور من هستم.

فرایتاگ: روآندا تاریخ دشواری داشته است ، کافیست از  قتل عام 1994  نام ببریم. آیا شما می توانید تضمین کنید که صلح و آرامش کنونی حفظ گردد؟

کاگامه: ما به رفاه نیازمندیم. امید و آینده مطمئن مردم را بهم می پیوندد. بدون رفاه دموکراسی وحقوق بشر هم هیچ معنائی ندارند.

http://www.freitag.de/politik/0951-afrika- prestroika-ruanda- demokratisierung

پاسخی بگذارید

