حمله ویروسی به کامپیوتر های اتمی ایران


گزارش اشپیگل از حادثه ای غافلگیر کننده درایران

حمله ویروسی

به کامپیوترهای اتمی ایران

ترجمه رضا نافعی

به گزارش اشپیگل آنلاین در روز یکشنبه  25 سپتامبر، ویروسی موسوم به Stuxnet-Wurm  به کامپیوترهای کارمندان نخستین نیروگاه اتمی ایران در بوشهر حمله برده است. خبرگزاری نیمه دولتی «مهر» از قول یکی از اعضای وزارت صنایع در ایران گزارش داد که  30 هزار کامپیوتر آلوده شده اند و ویروس «بخشی از یک جنگ الکترونیک علیه ایران است». محمود لیاجی سخنگوی وزارت صنایع ایران به خبرنگار روزنامه «ایران دیلی» گفت «ستاکس نت » در درجه اول سیستم کنترل را که کارخانه زیمنس آلمان ساخته مورد حمله قرار داده است. طبق این خبر «استاکس نت» دستگاه های صنعتی و دستگاه های هدایت نیروگاه ها و لوله حمل نفت را مورد حمله قرار می دهد و اطلاعاتی را که بدست می آورد به منابع غیر خودی منتقل می کند.

طبق تحقیقات موسسه  IT Symantec   که کارش حفاظت از  تکنولوژی اطلاعاتی است نزدیک به 60 در از کامپیوترهای صنعتی – اتمی- در ایران … آلوده اند.

کارشناسان اتفاق نظر دارند که این یک ویروس معمولی نیست، بلکه ویروسی است که بر اساس دانش فنی عمیق و با تکنولوژی SCADAT  ( Supervisory Control and Acquisition) برای هدایت دستگاه های صنعتی ساخته شده است. با توجه به این نکات موسسه  حفاظت از تکنولوژی اطلاعاتی »  کاسپرسکی لاب » معنقد است که این حمله با کمک های دولتی صورت گرفته است.

بنا به گزارش اشپیگل آنلاین خبر  نامنتظر دیگر این بود که روسیه اجرای قرار دادی که برای فروش موشک اس 300 به ایران منعقد شده بود را متوقف می کند. روسیه با اصرار خواستار اجرای این قرار بود که در سال 2007  منعقد شده بود. ولی روز سه شنبه دیمیتری مدودیف ، رئیس جمهور روسیه فرمان ممنوعیت انتقال راکت های زمین به هوا از نوع  اس ــ 300 به ایران را امضاء  کرد. پس از آن نیکلای ماکاروف ، سر فرمانده ستاد ارتش روسیه اظهار داشت صدور این موشک ها «بی تردید»  با مصوبات شورای امنیت مغایرت دارد.

اشپیگل آنلاین می نویسد: در ماه ژوئن گذشته، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ابراز اطمینان  کرد که اقدامات تضییقی سازمان ملل علیه ایران هیچ تاثیری بر ارسال راکت ها به ایران ندارد. زیرا این راکت ها بعنوان سلاح های دفاعی مشمول محدودیت ها نمی شوند. اما اکنون مسکو ناگهان روش خود را تغییر داده است. آلکساندر نکراسوف، مشاور پیشین کرملین به خبرنگار تلویزیون الجزائر گفت: آنچه جالب است اینست که در فرمان  مدودیف نه تنها فروش راکت های زمین به هوا بلکه فروش دیگر سلاحها  به ایران نیز ممنوع شده است. افزون بر این سفر مقامات اتمی ایران به روسیه نامطلوب خوانده شده است.

http://www.spiegel.de/suche/index.html?suchbegriff=sanktionen+gegen+iran

http://www.spiegel.de/netzwelt/netzpolitik/0,1518,719654,00.html

2 پاسخ

  1. متشکرم.
    البته هنوز هم باید افراد خریده شده در آنجا مشغول بکار باشند. حال نمی دانم اینرا به فال نیک بگیریم یا …

  2. ایران برای اولین بار حمله سایبری به انرژی اتمی را تایید کرد.
    به گفته یکی از کارشناسان منابع طبیعی, بیش از سی هزار رایانه در ایران به این ویروس مبتلا هستند.

    http://www.heise.de/newsticker/meldung/Iran-bestaetigt-Cyber-Angriff-durch-Stuxnet-Update-1096365.html

بیان دیدگاه