«اوباما» در محاصره سیاسی ایران- سوریه- فلسطین


«اوباما» در محاصره سیاسی

ایران- سوریه- فلسطین

اشپیگل آنلاین ـ  ترجمه رضا نافعی

مناقشه اتمی با ایران، دعوای اسرائیل با فلسطینی ها، جنگ داخلی  در سوریه ــ رئیس جمهور دوباره منتخب آمریکا باید بحران های متعددی را در خاور نزدیک حل کند. ولی خطر شکست بزرگ است . اینک پس از انتخاب دوباره رئیس جمهور، همپیمانان آمریکا چشم انتظار عمل هستند.

» امیدواریم در دور دوم ریاست اوباما کشور فلسطین بوجود آید «. این سخن محمود عباس پرزیدنت دولت خودمختار فلسطین است. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت:» از همکاری با او خوشحالم، تا صلح و امنیت را پیش ببریم» ــ اشاره ای به نگرانی اسرائیل از برنامه اتمی ایران.

حتی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و متحد آمریکا نیز آرزوهای خود را در مورد خاور نزدیک بر زبان آورد. در تویتر نوشت:» من هم اکنون در اردن هستم و داستان های وحشت انگیزی از رویدادهای سوریه می شنوم. با باراک  صحبت خواهم کرد و خواهم گفت که ما برای حل این بحران باید اقدامات بیشتری بعمل آوریم.»

خاور نزدیک شبیه یک کارگاه ساختمانی بزرگ است. بهار عربی رویاهای پیشین را بر باد داد. رویاهای تازه در حال شکل گرفتن هستند.

اوباما در نطق پیروزی خود  پس انتخاب دوباره گفت :» دهه جنگها به پایان می رسد». معنی این سخن آنست که دیگر دعوائی نمی خواهیم که سربازان آمریکائی در آن سهیم باشند. آنچه اولویت دارد اشتغالزائی در آمریکا و اقتصاد است، ماجراجوئی خارجی نمی خواهیم. شعار او برای چهار سال آینده این است : بنحوی  بسلامت از آن بگذرانیم.

مسائل فراوانی قد برافراخته اند:

 

سوریه: بنظر می رسد این کشور بسوی جنگ خونین داخلی پیش می رود که چند سال بطول خواهد انجامید. پس از جنگهای بد عاقبت عراق و افغانستان. اوباما دیگر نمی خواهد مستقیما سرباز آمریکائی به میدان جنگ سوریه بفرستد. او خواهد کوشید با فشار به اپوزیسیون آنها را  مجبور به وحدت کند. در خواست برای دریافت راکت های زمین به هوا افزایش خواهد یافت. اوباما غیرمستقیم  نشان داده است که حاضر به برداشتن این گام نیست، زیرا نگران افزایش نفوذ افراطگرایان در سوریه است. ممکن است که او تصمیم به تغییر روش بگیرد . در این صورت آمریکا همراه با همپیمانهای اروپائی با تک تک گروههای شورشی تماس خواهند گرفت.

ایران : باراک اوباما اشاراتی کرده حاکی از این که مذاکرات مستقیم با تهران در بارۀ برنامه اتمی غیر ممکن نیست.  اشاراتی نیز از ایران دیده شده مبنی بر این که  مذاکرات دوجانبه می تواند ممکن گردد. اگر این دو کشور که از انقلاب 1357 تا کنون مناسبات دیپلماتیک نداشته اند، با هم مذاکره مستقیم بکنند ، خود یک پیشرفت بزرگ دیپلماتیک است. اوباما برای حل مسئله با ایران راه دیپلماسی را در پیش می گیرد. هدف او این خواهد بود که زمان دسترسی ایران را به توانائی ساختن بمب اتمی  طولانی تر کند. او به ایران پیشنهاد خواهد کرد که از شدت تحریم ها می کاهد مشروط بر این که  ایران با بازرسی تاسیسات اتمی و کنترل ذخیره  اورانیوم غنی شده موافقت کند. سوء ظن هر دو طرف به یکدیگر زیاد است. ولی انتخابات ریاست جمهوری در ایران که در ژوئن 2013 صورت خواهد گرفت ممکن است تکانه های تازه ای برای حل سیاسی مسئله در پی داشته باشد.

اسرائیل و فلسطین : گرچه اوباما و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل  با هم دوست نیستند ولی بنحوی با هم کنار خواهند آمد، زیرا احتمال این که نتانیاهو در انتخابات  اسرائیل در ژانویه برنده شود زیاد است. در مناقشه اتمی ایران، نتانیاهو سرانجام تسلیم شد و مشی  محتاطانه اوباما را پذیرفت. اینک اوباما در نظر خواهد داشت که گذشت های ایران نیازهای امنیتی اسرائیل را تامین کند. اوباما باید فکری برای تحولات سیاسی که در کنار مرزهای اسرائیل رخ داده است بکند تا خیال اسرائیل راحت شود. تا زمانی که نتایاهو بر سر کار است انتظار نمی رود که مذاکرات با فلسطینی ها از سر گرفته شود. ولی     شهرک سازی اسرائیل ادامه خواهد یافت. احتمال ایجاد دو کشور که اوباما در دوره اول ریاست جمهوری خود قصد تحقق آن را داشت بسیار ناچیز است. از این رو بنظر نمی رسد که اوباما این امر را در برنامه سیاسی خود بگنجاند، مگر آن که مجبور به این کار شود، مثلا اگر فلسطینی ها در کرانه باختری اردن قیام کنند. تا چند هفته دیگر روشن خواهد شد که اوباما با مسئله خاورنزدیک چه خواهد کرد.

تروریسم اسلامی: تحولات در خاور نزدیک برای افراطگرایان نیز این امکان را بوجود آورده که بر فعالیت خود بیافزایند. این خطر هست که در میان مدت تروریست های اسلامی از خاک سوریه کشورهای همسایه را بی ثبات سازند. مالی، لیبی، یمن، عراق و منطقه سینا نیز مخاطرات مشابهی را ممکن می سازند. اوباما تا کنون برای کشتن افراطگرایان توجه خود را به گسترش استفاده از هواپیماهای بی سرنشین معطوف داشته است. اما نتیجه  به کار بردن این شیوه رشد نارضایتی از آمریکا در یمن بوده است. بسیاری از گروههای افراطی تاکنون در پی  بین المللی کردن حملات خود و مثلا گسترش آن به کشورهای غربی نبوده اند. این وضع می تواند تغییر کند، اگر اوباما جنگ با هواپیماهای بی سرنشین را گسترش دهد. پس از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، اوباما باید استراتژی امنیتی برای نمایندگی های آمریکا در منطقه را نیز تغییر دهد. ممکن است که او برای مبارزه با افراطگرائی  همپیمانهای محلی را به میدان بفرستد. در مالی دخالتی در شرف وقوع است که تحت نظر جامعه اقتصادی آفریقای غربی قرار دارد. آمریکا و اروپا از پس پرده به آنها کمک خواهند کرد. در عین حال اوباما باید برای همکاری با  نمایندگان اسلام میانه رو مانند محمد مورسی در مصر تلاش کند.

اوباما دردور دوم ریاست جمهوری خود با مسائل زیادی در خاورنزدیک روبرو ست. ویژگی این منطقه این است که رویدادهای آن چندان قابل پیش بینی نیستند و احتمال این هست که  افزون بر این ها  چندتائی دیگر هم بر آنها اضافه شود. این منطقه برای اوباما در آمریکا امتیازی ببار نخواهد آورد ولی  می تواند موجب زیانهای سخت برای او گردد.

 

                                                                                                                http://www.spiegel.de/politik/ausland/us-aussenpolitik-obamas-probleme-im-nahen-osten-a-866136.html

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

2 پاسخ

  1. بنظر میرسدخاور نزدیک ومیانه اینده روشنی در پیش ندارد واقای اوباما گرفتاری داخلی وخارجیشان زیاد است دعا میکنیم که موفق شود

  2. jتحلیل گویا وجالبیست.

بیان دیدگاه