lمهم نیست ماشه را چه کسی می کشد


در تدارک یک جنگ بزرگ

آلمان بشکه باروت را پر می کند

روزنامه یونگه ولت- برگردان: رضا نافعی

با دروغ جنگ ها را تدارک می بینند و با درغ پیش می برند. جنگهای امپریالیستی و استعماری را   با نژادپرستی تا حد هیستری توام می کنند: دائما  یک عده  مشغول  متمدن کردن   بی تمدن ها هستند.  وحشی ها دائما «ارزش های ما»  یعنی مواد خام و پایگاه های استراتژیک ما را تهدید می کنند، و دائما «متاسفانه»  صدها هزار نفر و یا مثل آنچه که در بیست سال گذشته در مورد عراق رخ داد، میلیون ها نفر با تصمیمات «دموکراتیک» و لی خلاف حقوق بین المللی به خاک مرگ افتند.

در دوران تسلط مطلق نظامی آمریکا، جنگ ها دلیل نمی خواهند، هرچه خواستی می توانی بگوئی،  صراحت از نوادر است. البته با یک استثناء و آن  این که  خانم مادلن اولبرایت وزیر خارجه  آمریکا در سال 1996 در پاسخ گوینده تلویزیون که گفت طبق آمار سازمان ملل در اثر محاصره اقتصادی عراق 500 هزار کودک عراقی از پای در آمدند (بیشتر از تلفات  ناشی از انفجار بمب اتمی آمریکا درهیروشیما) آیا آن اقدامات باین نتیجه می ارزید؟ عین پاسخ خانم البرایت چنین است: «ما فکر می کنیم به این هزینه می ارزید .»

از ایران که بگذریم، امروز خلیج فارس متعلق به امریکاست. تفسیر پترهاکس، شاعر آلمانی از محاصره عراق : «چیزی پلید تر از این سگ گر نمی توانست نصیب جهان شود.»

از آنها هم که در مجلس آلمان، برخلاف قانون اساسی و حقوق بین الملل، تا امروز، به جنگ های کوچکتر رای موافق می دهند، نمی توان انتظار اعترافی چون مادلن البرایت داشت. هنوز افکار عمومی ملت از استحکام کافی برخوردار نیست. گفتن حرف های صریح تر بعهده روزنامه های رنگین گذاشته می شود .  روزنامه » بیلد» مهمترین ارگان مطبوعاتی جنگ طلبان در آلمان شده است. در عوض، سیاست حاکم و «رسانه های همرنگ با جماعت» برای ایجاد اجماع ملی سنگ تمام می گذارند. اظهار نظر های مسموم در باره اسلام و خشونت و «فاشیسم اسلامی» سرتاسر روزنامه ها را پرکرده اند و زمینه جدائی  و نفاق را، که  آرزوی جنگ طلبان است، در محافل چپ و جنبش صلح  بوجود می آورند. افزایش برق آسای صادرات تسلیحات جنگی ساخت آلمان و یا تثبیت مناطق تحت الحمایه نظامی دلائل رسمی برای اثبات صلحدوستی اروپاست  و شرکت در جنگ های هوائی ناتو علیه صربستان در 1999 و اشغال آن، که اینک یازده سال از آن می گذرد، از وقایع بی اهمیت تلقی می شوند. در باره تقسیم تازه آفریقا  و » دموکرات » کردن آن سه هفته پیش  یک نماینده فراکسیون جنگ طلب سبزها، اظهار فضل فرمودند (آینده ما: نگاهی دیگر بانتخابات سودان). بمب اتمی  اسرائیل در خاورنزدیک نقشی ایفا نمی کند ولی برخورد با بمب اتمی ایران که وجود ندارد چنانست که گوئی وجود دارد.

آلمان امپریال با شدت تمام مشغول کمک به پرکردن بشکه باروت جهانی است. خانم مرکل صدراعظم آلمان، و همتایانش در تدارک دلائل برای یک جنگ بزرگ هستند. اینکه فتیله را چه کسی آتش می زند در درجه دوم اهمیت قرا دارد. ناگفته نماند:  تنها ارتش آلمانی که  به خاک کشوری دیگر لشگر نکشید، ارتش جمهوری دموکراتیک آلمان بود.

Junge welt/17.04.2010/Pulverfaß/Arnold Schölzel

10 پاسخ

  1. با سلام. راستش من مدتهاست که وبلاگ شما را میخوانم واز آن استفاده میکنم. حقیقتش این است که آدم تنبلی در نوشتن و پیام گذاری هستم. فقط میخواستم تشکر کرده و بگویم که گذشته از انتخاب مطالب مهم و جذاب برای خوانندگانی مثل من، ترجمه شما بسیار روان و قالب فم است. من خودبا زبان آلمانی بواسطه زندگی در یک کشور آلمانی زبان تا حدی آشنا هستم و الحق که ترجمه فقط برگردان لغت به لفت نیست. مترجم بایدباموضوع ترجمه اش نیزبحد کافی آشنا باشد تا بتواند چنین ترجمه روان و قابل فهمی ارائه دهد. از شما ممنونم. احتمالا میدانید که خوانندگانی که مثل من پیام نمیگذارند کم نیستند. ولی مطمئنم افراد زیادی مطالب شما رابا علاقه مندی میخوانند. خسته نباشید.

  2. Dr.Ali Reza Assar

    Dooste aziz ba kamale ehteram bayad begooyam dide siasie shoma estebah ast; lazem nist keshvari be keshvare digari lashgar keshi konad ta gheyre democratic khandeh shavad. Jomhurieh eslami ham be jai lashgar nakeshideh; khob pas begooim regimist democrat!!!!!? na dooste aziz; avalin sharte democratic boodane yek regime in ast ke an regime ba mardome keshvare khodash raftari sahih va ensani dashteh bashad. motmaen bashid ke agar regime hai mesle jomhurieh eslami, va ya almane sharghie sabegh ghodrate hamlehe nezami be keshvare digari ra dashtand dar in kar daghighehi taammol nemikardand.
    Pirooz va movafagh bashid

    Dr.Ali-Reza Assar

  3. دوست من . من هم با این مقاله ی ضد جنگ موافقم . اما لحن امپریالیسم ستیزی آن بیشتر است مخصوصا امریکا ستیزی. فراموش نکنیم که مردم عراق امروز آزادی و آینده ی روشن خود را مدیون همین امریکایی ها هستند، شما آن طرف قضیه را هم ببین که چقدر سرباز برای این جنگ کشته شد و همینطور چقدر آدم بی گناه در برج ها دوقلو له شدند. امروز بحث اصلی دنیا ائتلاف برای صلح است که ایران اگر در آن دخالت فعال کند دیگر نیازی به لشگر کشی های امریکا و اروپا نیست.

  4. آلمان دمراتیک لشکر نکشید چون ارتشش در حال نگهبانی از دیوار برلین بودکه مردمش می خواستند به طرف دیگرش بگریزند

  5. آقای نافعی عزیز !
    باسلام و خسته نباشید!
    راستی دلیل اشاره‌ نکردن به لینک مقاله‌ را نمیدانم.
    لطفا آنرا هم بنویسید. دستتان درد نکند

  6. aghaie nafie aziz. hamishe tarjomehaie daghigh va zibaie shomaro motalee mikonam, zemne tashakor az tamame zahmate shoma mikhastam begam ke age mishe linke refrence mataleb ro ham bezarid. Ba tashakor

  7. Scepticus Persicus

    حق با غرب است! Viva the West

  8. لینک در پایان نوشته درج شده است

  9. نوشته‌ات رو خوندم. اما مثل یک خواب پریشان میمونه. از هر دری با نگرانی سخنی گفتی…!

  10. (کامنت قبلی متأسفانه اشتباها برای Dr.Ali-Reza Assar نوشته شده است)
    با کمال تأسف باید بگویم که لحن شما هم به شکلی است که گویی نگران امپریالیسم جهانی هستید.
    به وبلاگ http://stopua.blogfa.com
    مراجعه کنید کمی آن را مطالعه کنید بعد می توانیم با داده های جدیدتری که از طریق این منبع در اختیار شما قرار می گیرد، از این پس به نگرانیهای شما دربارۀ جنایت کارترین نظامی که تاریخ بشریت به خود دیده یعنی ایالات متحدۀ آمریکا و اروپا که واقعا هیتلر را هم شرمسار می سازد، گفتگو کنیم و به نگرانی هایتان بپردازیم که رفع نگرانی شود.
    راستی آیا کتاب «اعترافات جنایت کار اقتصادی » نوشتۀ جان پرکینز را خوانده اید؟

    اتفاقا او هم برای آمریکا و آینده اش اظهار نگرانی می کند ولی به دلیل دیگری

بیان دیدگاه