میوه ممنوعه ، از دهان رئیس جمهور آلمان بیرون افتاد


میوه ممنوعه، از دهان

رئیس جمهور آلمان بیرون افتاد

روزنامه یونگه ولت آلمان. ترجمه رضا نافعی

احزاب حامی جنگ در مجلس آلمان، از اظهارات هورست کُلرHorst Köhler، رئیس جمهور آلمان ناراحتند. نه به این دلیل که شخص اول مملکت گستاخانه به سربازان دورغ می گوید (وی خطاب به سربازان در افغانستان گفته بود: «هموطنان شما به هیچ وجه نسبت به عملیات شما بی تفاوت نیستند. شما پشتیبان دارید و حمایت می شوید.») بلکه برای آنکه دلائل واقعی جنگ را برای افکار عمومی آلمان روشن می سازد. طبق اظهارات او ارتش آلمان برای تامین علائق اقتصادی و تامین امنیت راه های بازرگانی در هندوکش است. دو حزب سوسیال دموکرات آلمان و سبزها که بیش از هشت سال پیش ارتش آلمان را  به بهانه کندن چاه آب و ساختن مدارس دخترانه به جنگ فرستادند و گفتند قرار است دموکراسی را به افغانستان وارد کنند، سخت عصبانی هستند. صداقت  واقع گرایانه «کلر» برای همفکران حزبی او (حزب حاکم دموکرات مسیحی)  از حد گذشته است.

داوری اشپیگل آنلاین  روز پنجشنبه این بود که «کلر» در مصاحبه خود «ازموضوعی ممنوع سخن  گفته» از «پیوند دادن تعهد نظامی به علائق اقتصادی (…). تا کنون هیچ سیاستمدار برجسته و نامداری جرئت نکرده بود این حرف را علنا بر زبان آورد».  تفسیر برنامه تلویزیونی  n-tv چنین است: «رئیس جمهور «کلر»  با صراحت حرفی  را می زند که دیگران  با میل بر آن سرپوش می گذارند: علت پس پرده اشغال افغانستان تامین علائق استراتژیک است.»

ولی رئیس جمهور در مصاحبه خود با «دویچلند- رادیو»، که روز شنبه گذشته پخش شد، چه گفته است که با تاخیری چند روزه، در برلن سر و صدای سیاسی بپا کرده؟ عین سخنان «کلر» این است: «ولی تحلیل من این است که  ما رویهم رفته در راهی گام بر می داریم که جامعه در سطح گسترده نیز باید آن را بداند و درک کند. این که کشوری به بزرگی ما، با اتکاء به بازرگانی خارجی و درنتیجه وابستگی به بازرگانی خارجی، در صورت ضرورت و برای حفظ منافع خود – مثلا از راه های باز بازرگانی- دفاع کند، مثلا   از پیدایش بی ثباتی در یک منطقه، که بعدا  بدون تردید به شانس ما در بازرگانی، حفظ مشاغل و در آمد ها  لطمه خواهد زد، جلوگیری کند.»

( بزبان ساده یعنی : آلمان باید برای بکرسی نشاندن علائق ملی و اقتصادی خود حاضر بجنگ باشد . مترجم)

تا اینجا، این اظهار نظری است صادقانه، ولی برای خوانندگان «یونگه ولت» حاوی تحلیلی چندان تازه نیست –  نگاه کنید به مقاله ای که در ماه آغاز جنگ منتشر کردیم، با عنوان («جنگ بر سر نفت . منابع کلان مواد خام در منطقه یک عامل مهم در تنازعات آفغانستان است» 12.10.2001) یا » در افغانستان مسئولیت های درجه اول در اختیار مشاوران صنایع نفت آمریکاست»( یونگه ولت 8.1.2002) فقط آن احزابی که بر خلاف میل مردم آلمان، سربازان آلمانی را، سال به سال، به جنگ فرستاده اند از این سخنان برآشفته اند. توماس اُپرمان، مدیر فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال دموکرات در مجلس آلمان، روز پنجشنبه گفت: » کلر به موجه ساختن عملیات ارتش آلمان در خارج از کشور لطمه می زند. آلمان برای منافع اقتصادی جنگ نمی کند، هدف امنیت ماست «. و این استدلال بی محتوا را  بر سخنان خود می افزاید که  هر کس غیر از این بگوید یا بخواهد «حرف حزب چپ را می زند «. فریدیوف اشمیدت، معاون فراکسیون حزب سبزها در مجلس آلمان  هشدار می دهد که سخنان «کلر»  متضمن «خطری آتش افروز»  است که پرده از نوعی ارزیابی مقام ریاست جمهوری از سیاست دفاعی و سیاست امنیتی بر می دارد که قابل پذیرش نیست. سخنانی  که نه با بنیاد حقوقی عملیات در افغانستان  هماهنگ  است و نه با استدلال سیاسی برای آن».

روپ رِشت  پولنتس، از حزب دموکرات مسیحی  و رئیس کمسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در مورد اظهارات رئیس جمهور آلمان گفت: «محتاطانه بگویم، شکل بیان مطلب چندان رضایت بخش نیست» .

حزب چپ با توجه باظهارت » کلر» برخواست خود مبنی بر بازگرداندن نیروی نظامی آلمان از افغانستان تاکید ورزید و در همین زمان خانم الکه هوف، سیاستمدار حزب دموکرات آزاد از سر و صدای بلند شده ابراز شگفتی کرد و معتقد بود که سخنان «کلر» را سهوا یا تعمدا بد فهمیده اند. کتاب سفید دولت که در سال 2006 منتشر شده تصریح کرده است که حفاظت از راه های بازرگانی برای برای ملتی که متکی بر بازرگانی خارجی است الزاما ضروری است…

Junge Welt/28.05.2010/Krach um Kriegsgründe/ Peter Preiß

.

3 پاسخ

  1. فریاد سبز

    سلام آقای نافعی عزیز وخسته نباشید
    هیچ ملتی جنگ نمیخواهد این دولت ها هستند وسرمایه دارانی که پشت آنها ایستاده اند که درجنگ منافع میبرند از این روی همیشه دولت ها جنگ را با حقه بازی ودروغ ونگفتن حقیقت به مردم میفروشند وببین در عصر حاضروقتی که حقیقت از پرده بیرون میافتد آخر جنگ های به اعتراضات ودرگیری های داخلی (شاید فقط سیاسی) کشیده میشود.
    بشر کی به رشد واقعی خواهد رسید وآیا قبل از اینکه نسل بشر ازروی زمین بر بیافتد جنگ وجنگ افزار برخواهد افتاد؟
    فریاد

  2. بنابراین حزب سبزها و سوسیال دموکرات ها نیز از همان اول دنبال پر کردن کیسه خود بوده‌اند ولی چون کوهلر و حزب دموکرات مسیحی که ظاهرا در طیف‌بندی اجتماعی متعلق به راست تا میانه هستند انگیزه اولیه آنها را برملا کرده، آنها ناراحت هستند. از طرفی کوهلر چرا این حرفها را میزند؟ به این خاطر که به هموطنان خود بگوید اگر در آنجا دموکراسی را نبردیم و یا بردن دموکراسی با استفاده از چکمه در افغانستان یک خورده سخت است، حداقل یک نانی برای شما که جور کردیم و میکنیم؟! و یونگه ولت از همان ابتدا درست تشخیص داده. ظاهرا این مشکل از زمان روزا لوگزامبورگ و لیبکنخت ادامه دارد و هنوز هم همان است که قبلا بوده است. شاید در ایران هم برخی نیروهای میانه و معترض صداقت کمتری در مقایسه با برخی عناصر راست تر داخل حکومت داشته باشند. راست‌ها از آنجا که در داخل قدرت هستند، راست‌‌تر و بی پروا تر حرف میزنند و دغدغه آنها حفظ قدرت است ولی میانه‌ها هر وقت می‌خواهند سخنی بگویند ابتدا این طرف و آن طرف را نگاه میکنند ببینند کسی متوجه آنها هست (بخصوص از بیرونی‌ها). اگر بود این بار، یک لبخند کوچولو و یک مقدار خودفروشی برای پر کردن جیب خود و خیز برداشتن به سمت قدرت! این خصلت در لایه‌های مرفه، حاکم و کاربدست طبقات میانی در ایران موج میزند. درست مثل همان سوسیال دموکراتها. این طبیعت بشر است متاسفانه. و دموکراسی رأی‌ها در آنجا درست مثل دموکراسی رأس‌ها در اینجا عمل میکند. چپ در این میانه غایب است. هم در ایران و هم در آلمان. صداقت آنها بیشتر است و البته از کرسیهای قدرت به دور. شاید باید روزی این چپها دوباره در مسیر قدرت قرار گیرند و بدون اشتباهات گذشته، الگوی نوینی ارائه دهند. اگرچه همواره قدرتهای بزرگ آنها را در حالت آچمز قرار میدهد و دوباره آش همان آش است و کاسه همان کاسه. شاید اگر قدرت شوروی قدیم امروز در میانه بود، مسیرها اندکی متفاوت بود. امروز روز شمردن جوجه‌ها بود. گارباچف قبل از رسیدن آن کشورش را فروخت. حتی میبینیم که چین به چه روزی افتاده است. حتی اندکی عرق زحمتکشان جهانی در آنها نیست. تنها من است و من است و من. درست مثل رئیس شورای ملی مقاومت. به نظر من از یک ولی فقیه زشت‌تر، دشخوارتر و فکر نشده‌تر حرف میزند. قبول که مشکلات امنیتی دارند ولی فارغ از این در برنامه‌های عادی تلویزیونشان میتوانند منطقی‌تر، مفهوم‌تر، جاافتاده‌تر و مبتنی بر 30 سال تجربه سخن بگویند که نمیگویند. اینها همه خصلت طبقه میانی است.ایران و آلمان ندارد. رجوی و کروبی ندارد. شاید هم موسوی و احمدی‌نژاد نداشته باشد. البته باید صبر کرد و دید موسوی وقتی سخن میگوید چه میگوید. البته هنوز به دلایلی ساکت است وشاید سکوت او طول بکشد زیرا این خصلت مذهبیون است در قبال مرجع تقلیدشان و شکست آنها لطمه جدی به ایمانشان وارد می‌آورد و معدودی هستند هچمون آیت… منتظری که آنهم به دلیل عقب زده شدن از مدار قدرت و البته در کنار آن صدق رفتار و گفتاری که داشت یکی دو پرده از آن پرده‌ها را بالا زد. تردیدی نیست که خان موسوی خیلی خانم است. شاید به دلیل این زن است که او شده موسوی امروز و اگر او نبود یکی از همان چهره‌های تکراری جمهوری اسلامی را داشتیم.

  3. فریاد سبز

    German President Quits Over Remarks on Military
    New York Times – Judy Dempsey May 31- ‎51 minutes ago‎
    BERLIN – President Horst Köhler of Germany resigned on Monday amid a barrage of criticism for remarks he made a week ago during a surprise visit to Afghanistan.
    درست گوئی برای سیاست مدار سم است!
    زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد!
    درود

بیان دیدگاه