همه نگران سرانجام قیام مردم در بحرین، این روزها همه از » میدان» می ترسند


همه نگران سرانجام قیام مردم در بحرین

این روزها

همه از «میدان» می ترسند«

دوستان قدیم را باید برای انجام اصلاحات  زیر فشار گذاشت و دشمنان قدیم را باید عوض کرد».


«اشپیگل» و «نویس دویچلند»- ترجمه رضا نافعی

میدان «مروارید» در پایتخت بحرین «منامه»، میدانی کوچک است که چند صد نفری از روز سه شنبه در آن جمع شده اند. پرچم های ملی بحرین، سرخ و سفید، را در دست دارند و فقط خواستار اندکی دموکراسی هستند.  والسلام.

ولی رژیم های جهان عرب از «میدان» می ترسند. یک نوع ترس سیاسی از میدان خودکامگان را فراگرفته است. کسی که با حضور مردم در میدان ها موافقت کند، دیر یا زود، بر آن همان خواهد رفت که بر بن علی و مبارک رفت.

ساعت 3 بعد از نیمه شب پلیس به چادرهای تظاهر کنندگان در میدان حمله می کند . تظاهر کنندگان در چادرهای خود در خوابند. دست کم چهار نفر کشته می شوند، از جمله یک دختر هفت ساله. ظرف چند ساعت صحنه تمرین دموکراسی، به میدان سوگواری تبدیل می شود و این دولت  کوچک با یک میلیون و سیصد هزار جمعیتش به یکی از کانون های انقلاب عربی مبدل می گردد ـ با مخاطرات غیر قابل پیش بینی برای منطقه و برای تامین نفت مورد نیاز غرب .

بحرین مصر نیست. جزیره ایست با جمعیتی اندک که بیش از نیمی از آن نیز خارجی هستند. مسائل این جزیره کوچک چه ارتباطی به جهان دارد؟ هیچ ـ اگر جهان به نفت نیازی نداشت و اگر دو قدرت محلی، یعنی ایران و عربستان، بر سر آن با هم کشمکش نداشتند. بحرین اولین مهره در بازی دومینوی سیاسی است. فرو افتادن رژیم منامه دارای عواقب ژئو پولیتیک است و تاثیرات آن از منطقه فراتر می رود.

«ما خوابیده بودیم. یکی گفت، دارند می آیند. ما بچه ها را به درون چادر بزرگ بردیم. بعد از آن سر و صدای وحشتناک، همراه با دود  همه جا را فراگرفت. هوا برای نفس کشیدن نمانده بود.»

ام یوسف، زنی است جوان، کارمند بانک و  وبلاگ نویس. جلوی در بیمارستان سلمانیه می نشیند. در سردخانه بیمارستان سه جسد نگاه داری می شود. یکی 53 ساله که  91 ساچمۀ چهار پاره به پهلویش اصابت کرده است، مردی 55 ساله که فرقش به دونیم شده است و جوانی 26 ساله که   200 ساچمه چهار پاره در سینه و دستهایش پخش شده است.

ام یوسف می گوید: » با چهار پاره سگ را می کشند، نه آدم را. کدام دولت چنین کاری می کند؟ اینها پلیس های خارجی هستند، از پاکستان، یمن، از هند. آنها فکر نمی کنند، شلیک می کنند، سوال نمی کنند.»…

حالا که بحرین بی سر و صدا چهره زشت خود را آشکار ساخته وحشت تا اعماق استخوان  دیپلماسی بین المللی رسوخ کرده است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، که در دیدارماه دسامبر خود اصلاحات پر تردید و توام با دو دلی بحرین را ستوده بود، اینک به ابراز » نگرانی شدید» پرداخته است. افزون بر این «بانکی مون»، دبیر کل سازمان ملل، با شتابی شگفت انگیز، نسبت به خشونت جاری در این کشور یک وجبی، واکنش نشان داد.

حدود 70 در صد از اهالی بحرین شیعه هستند ولی خانواده سلطنتی که سنی هستند   از هر فرصتی استفاده می کنند که نشان دهند با کمال سر سختی در برابر ایران ایستاده اند،  در حالی که روحانیون شیعه دربحرین کاملا لیبرال هستند و اصلا نمی خواهند با احمدی نژاد رابطه ای داشته باشند.

ولی شیعیان بحرینی احساس می کنند که آنها را مخصوصا عقب می زنند. تعداد کسانی که در دستگاه دولتی بحرین کاری پیدا کنند بسیار اندک است و بخت آن که در دستگاه پلیس یا  ارتش راه یابند و یا به درجه افسری برسند برابر است با صفر. حوزه های انتخاباتی آنها طوری تقسیم بندی می شود که تعداد نمایندگان شیعه در مجلس هیچگاه بیشتر از نمایندگان سنی نباشد. رهبران مذهبی و سیاسی آنان را پیوسته مورد اذیت و آزار قرار می دهند و به کرات آنان را دستگیر می کنند. وضعیت مذاهب در بحرین شبیه وضعیت 35 سال پیش در لبنان است(اشاره به کشتار صبرا و شتیلا است که طی دو  روز، از 16 تا 18 سپتامبر 1982، بین 700 تا 3500 فلسطینی در اردوگاه  به قتل رسیدند. سازمان ملل این کشتار را بعنوان نسل کشی با 98  رای موافق، 23 رای ممتنع و 19 رای مخالف، محکوم کرد. تمامی کشورهای غربی به این قطعنامه رای ممتنع دادند. این کشتار در منطقه تحت کنترل نیروی نظامی اسرائیل رخ داد. برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به ویکی پدیای فارسی. مترجم) و 5 سال پیش در جریان جنگ داخلی عراق.

افزون بر این، عربستان سعودی هم در حد خطرناکی به بحرین  نزدیک است.  بزرگ راه شیخ خلیفه، مستقیما   میدان مروارید را به سد سلطان وحد در عربستان  سنی مذهب متصل می سازد. ..

ساکنان بحرین و منطقه شرقی عربستان با یکدیگر بستگی های خانوادگی و عشیره ای دارند. ده در صد از کل نفتی که  روزانه در  جهان  استخراج می گردد از چاههای این منطقه، از منطقه شرقی عربستان، بیرون می آید، که  اقلیت شیعی از صد ها سال پیش ساکن آنجاست. اقلیتی که  آزار  رهبری ریاض به آنها حتی از آزار و اذیت بحرینی ها هم بیشتر است.

دلیل دلشوره خاندان سلطنتی عربستان نیز از همین است: که اگر جرقه خشم شیعیان بحرین به دامان هم مذهبان شیعی آنها در عربستان بیفتد آنوقت  خطر   پیدایش   درگیری در مهمترین منطقه نفتی جهان بوجود خواهد آمد… اهمیت بحرین برای تامین نفت مورد نیاز جهان زیاد است. اینهاست که وزارتخانه های خارجه غرب را به تشکیل جلسات مقابله با بحران برانگیخته است.

فشرده داوری گراهام فولر، تحلیل گر سابق  سیا، سازمان اطلاعات آمریکا، از بحرین این است: «بحرین جائی است که رهبری آن در دست یک رژیم  کوچک، سرکوبگر و  فاسد است که واشنگتن بخاطر ناوگان پنجم ، دیر زمانی است که به ناز و نوازشش مشغول است».

و این پرسش مطرح است که آمریکا و اروپا تا چه وقت می خواهند وضع موجود را با چهره های کریهی چون مصر، تونس و عربستان سعودی حفظ کنند.

احمد رسول مدیر موسسه خط آهن می گوید:» هزینه آزادی زیاد است. آزادی را باید با خون خرید.» روشن است که منظور او فقط هدیه داوطالبانه خون برای مجروحان نیست. احمد رسول می گوید:

«باز هم کشته خواهند شد .تازه اول کار است «.

از  اشپیگل شماره 8

گزارش مکس بونل از نیویورک

Von Max Böhnel, New York

دموکراتیک کردن بحرین پس از تظاهرات اعتراضی جاری در آنجا در حال حاضر اصلا با محاسبات آمریکا هماهنگی ندارد. این نکته را فرستنده تلویزیونی  سی. ان. ان.  در آخر هفته صریحا در گزارسی که در باره علائق و منافع کنونی آمریکا در خلیج فارس پخش کرد مطرح ساخت.

در هفته گذشته بحرین چند روزی  صحنه  تظاهرات علیه خاندان الخلیفه بود که بر بحرین حکومت می کنند. برخورد نیروهای سلطنتی با تظاهر کنندگان بسیار شدید بود، طوری که چندین کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت. این هم ناگفته نماند که از همین  آخر هفته موضوع بحرین از رسانه های آمریکا حذف شد و لیبی جای آن  را گرفت. استراتژی کنونی دولت اوباما در مورد رفتار با انقلاب عربی  روز یکشنبه  مورد  تایید لیندسی گراهام سناتور با نفوذ حزب جمهوریخواه قرار گرفت  و او آنرا چنین بیان کرد «دوستان قدیم را باید برای انجام اصلاحات  زیر فشار گذاشت و دشمنان قدیم را باید عوض کرد».

دلیل این که چرا واشنگتن از روند دموکراسی در بحرین استقبال نمی کند این است که  سقوط  همپیمان دیرین، سلطان حامد بین عیسی الخلیفه، در بحرین به معنی از دست رفتن قدرت نظامی آمریکا در منطقه است.  از این رو  واشنگتن از سلطان که  یک دموکراسی ظاهری با دو مجلس نیز برپا کرده است، خواست تا نظامیان را از تظاهر کننذگان دور نگاه دارد و «اصلاحات را آغاز کند». ارتش سلطان واقعا خود را کنار کشید و جای خود را به «مخابرات»، سازمان مخوف امنیت و اطلاعات با لباس شخصی  داد. حالا واشنگتن دیگربرای انجام اصلاحات اصراری ندارد.

در واقع بحرین با یک میلیون و دویست هزار جمعیتش نباید در استراتژی آمریکا  نقش قابل توجهی داشته باشد. ولی ناوگان پنجم آمریکا با تقریبا 6 هزار سربازدر محل، بقول مایکل رابین، کارشناس موسسه محافظه کار انترپرایز، برای مسائل خاور نزدیک ، در موزاییک استراتژی در خلیج فارس     بحرین  مهمترین    سنگ پاره  است».

رابین  در دنبال سخنان خود می گوید اگر سلطنت در بحرین سقوط بکند » بحرین از اقمار ایران خواهد شد».  و اضافه می کند: آن وقت »  ناوگان پنجم باید بساطش را جمع کند». اگر چنین شود، این  آغازی است برای فرو افتادن دیگر مهره های دومینو در منطقه،   رژیم هائی که » آمریکا بخواهد یا نخواهد، با ایران کنار خواهند آمد «.

از این رو، دولت اوباما، موج سرکوبی جنبش خواستار دموکراسی را با «صدای چندان بلند» محکوم نمی کند و امکان می دهد که خانواده سلطنتی الخلیفه نظام خود را تثبیت کند. به گفته رابین  بحرین «تقریبا تنها کشوری است که نمی توانیم خواستار تغییر رژیم آن باشیم «.  دیگر کارشناسانی که مانند رابین دید یک جانبه ایده ئولوژیک ندارند معتقدند که اگر خانواده سلطنتی و پایگاه نظامی آمریکا در خطر جدی قرار گیرد، عربستان با حمایت آمریکا بحرین را به اشغال نظامی خود در خواهد آورد و شیعیان را، که اکثریت مردم را تشکیل می دهند، سرکوب خواهد کرد. اگر تجهیز سیاسی  شیعیان ساکن بحرین ادامه یابد موجب خواهد شد که شیعیان ساکن عربستان سعودی که در نزدیکی مرز سکونت دارند نیز به حرکت در آیند . متزلزل شدن خاندان سلطنتی عربستان که به آمریکا بسیار نزدیک است برای رهبری آمریکا کابوس است.

حامد بن عیسی الخلیفه، سلطان بحرین سالهاست که با واشنگتن رفت و آمد دارد. از زمانی که دولت بوش برنامه خود را برای «مبارزه با ترور» اعلام کرد، رژیم بحرین از نزدیکترین همپیمان های واشنگتن است. طبق اسنادی که ویکی لیکس در اینترنت منتسر ساخت سلطان بحرین برای حمله به ایران  به آمریکا فشار می آورده است. آمریکا برای عملیات نظامی خود در خلیج فارس و دریای سرخ (بحر احمر)، شاخ آفریقا، تا آسیای مرکزی از  بحرین استفاده می کند. بحرین  در استراتژِی جهانی آمریکا، چه از لحاظ    تضمین حمل نفت که از » علائق حیاتی » آمریکاست و چه برای مقابله با ایران،  نقش کلیدی ایفا می کند .

از مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در منامه 30 کشتی جنگی و 30 هزار تفنگدار دریائی آمریکا و بخش های دیگری از نیروی نظامی آمریکا که وظیفه حفظ امنیت راههای دریائی را دارند، مدیریت می شوند. افزون بر همه اینها بحرین بعنوان پایگاه نظامی برای جنگ در عراق، افغانستان و پاکستان غیر قابل چشم پوشی است. مثلا کارهواپیماهای مستقر بر ناوهای هواپیما بر ناوگان پنجم حمایت هوائی از سربازان آمریکا در  افغانستان است .

URL: http://www.neues-deutschland.de/artikel/191504.usa-sorgen-sich-um-ihr-bahrain.html

3 پاسخ

  1. دستتان درد نکند. بسیار روشنگر بود. آذر

  2. merci ostad e aziz koshtar e sabra & shatila september bood baz hah khaste nabashid

  3. سلام . هر دو مقاله جالب بودند . اما مقاله دوم روی مسائلی اشاره داشت که کمتر این روزها به آن پرداخته می شود . به همین دلیل کشش بیشتری را در خواننده ایجاد می کند . خیلی ممنون از شما جناب نافعی .

بیان دیدگاه