» بیلدر برگ » چرا همزمان با شورای امنیت تشیکل جلسه داد؟


«بیلدربرگ» چرا همزمان با شورای امنیت

تشکیل جلسه داد؟

ترجمه و تدوین رضا نافعی

کنفرانس «بیلدر برگ» آنقدر اهمیت داشت که دیروز خواستم اولین نفری باشم که خبر برپائی و خاتمه آن را منتشر می کند. شمار چندین هزار نفری مراجعه به این مطلب نشان داد که خیلی ها درباره اهمیت این کنفرانس مثل خود من فکر می کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتم جزئیات بیشتری درباره این کنفرانس ، ساختار آن، تاریخچه آن و بازیگران آن ، هرچند کوتاه و محدود، تهیه، ترجمه و دراختیار شما بگذارم.

این کنفرانس همایشی است غیر رسمی، خصوصی و با شرکت افراد با نفوذ در عرصه های اقتصادی، نظامی، سیاسی، رسانه ای، اتحادیه های صنفی، دانشگاهی و اشرافیت. تا جائی که ممکن باشد مذاکرات آن پنهان نگه داشته می شود.

کسانی در این همایش اجازه حضور می یابند که پس از مشاورات کمیسیون هیئت مدیره از سوی رئیس همایش و دو معاون افتخاریش به همایش دعوت شوند. افراد منتخب باید دارای اطلاعات مفید در باره موضوعات مورد نظر باشند و بتوانند در مباحثات متعادل شرکت مفید داشته باشند.

اکثر شرکت کنندگان در همایش از کشورهای عضو ناتو هستند. از سال 1989(فروپاشی اتحاد شوروی و پیمان ورشو) افرادی از کشورهای دیگر نیز به کنفرانس دعوت می شوند. برنامه موضوعاتی که در همایش مطرح می شود و همچنین نام برخی افراد که در همایش حضور می یابند اغلب در پایان همایش در اختیار خبرگزاری ها قرار می گیرد که آن هم بدلیل کلی بودن و محروم بودن از فاکت های خبری یا منتشر نمی شود و یا اگر بشود باختصار منتشر می شود. خبر توافق های احتمالی هرگز منتشر نمی شود.

این کنفرانس نخستین بار در سال 1954 بنا به دعوت شاهزاده «برنهارد» از هلند، در هتل او موسوم به «هتل بیلدر برگ» در هلند بر پا شد و از همان زمان این نام بر این کنفرانس باقی ماند.

مدت کنفرانس هر بار سه روز است و در آن در درجه اول مسائل اقتصادی و مسائل بین المللی مورد بحث قرار می گیرند. در پایان همایش نه بیانیه ای تصویب می شود و نه متنی منتشر می گردد. در پایان اجلاس هریک از شرکت کنندگان و نیز شرکت کنندگان در همایش های پیشین گزارشی کتبی در باره همایش دریافت می دارند. این گزارش در برگیرنده خلاصه ای از مباحثات است و نه متن گفتگو ها. در آنها هیچگاه نامی ناطق برده نمی شود. فقط نام کشور او ذکر می گردد. این گزارش ها بسیار محرمانه هستند.

Willy Claes دبیرکل سابق ناتو که در دو کنفرانس شرکت کرده است در مصاحبه ای با فرستنده رادیوئی بلژیک تائید کرد که شرکت کنندگان در همایش ده دقیقه وقت برای اظهار نظر در باره موضوعی خاص دارند. نخست یک نفر کهRapporteur خوانده می شود جلسه را آغاز و موضوع جلسه را مطرح می سازد و پس از او دیگر سخنرانان مطالب خود را بیان می کنند. هیئت مدیره همایش نتیجه مباحثات را بشکل سنتز در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد. دریافت کنندگان سنتز، طی سال بعد، استراتژی که بشکل سنتز بیان شده است را در میهن خود، در سازمان سیاسی یا موسسه اقتصادی و یا محیط پیرامون خود باجرا در می آورند .

مدیریت،ارگانها

مدیریت «بیلدر برگر» در کنفرانس با رئیس است .

از سال 1954 تا 1976 ریاست همایش بعهده شاهزاده برنهارد هلند بود که بدلیل خطاهای بر ملا شده از جمله رشوه خواری و عضویت در حزب نازی آلمان و… در عرصه اجتماع مردی مورد مناقشه بود. از سال 1976 تا 1980 «آلک دوکلاس هیوم» نخست وزیر اسبق انگلستان رئیس بود. در کنفرانس سال 1980 هیوم ریاست را به «والتر شل» رئیس جمهور سابق آلمان سپرد. 1985 Lord Roll of Ipseden یکی از روسای سابق بانک S.G.Waburg ریاست کنفرانس را داشت.

در سال 1989 لرد رول ریاست کنفرانس را به «پتر کارینگتون ششم»، دبیر کل سابق ناتو، واگذاشت و او دهسال این سمت را حفظ کرد. در سال 1999 «ویکتور هالبرستات» استاد کرسی اقتصاد در دانشگاه لیدن در هلند یک سال رئیس کنفرانس بود و پس از آن ریاست به Etienne Davignon ریاست فعلی کنفرانس رسید که عضو برجسته کمسیون اروپاست .

دو معاون افتخاری به رئیس کمک می کنند که یکی از آنها مسئول امور کانادا و یکی مسئول امور آمریکاست. کنفرانس دو دفتر دارد. یکی در لیدن است و یکی در نیویورک . افزون بر اینها امور مالی نیز یک مسئول افتخاری دارد.

در سال 1956 یک کمسیون هشت نفره بنام Steering Commitee بکار گماشته شد. اعضای این کمسیون حق دارند در تمام کنفرانس ها و هر نوع اجتماع دیگر حضور داشته باشند. اعضای این کمسیون انتخابی نیستند، بلکه از سوی رئیس کنفرانس انتصاب می شوند و پس از مشاوره با این اعضاء شرکت کنندگان در کنفرانس بعدی گزیده می شوند.

در سال 1959 مجمع مشاوران هم بر دیگر ارگان ها افزوده شد که اعضای آن مادام العمر این سمت را دارند.

مشارکت

معمولا تعداد شرکت کنندگان در کنفرانس 130 نفر است. دوسوم از اروپا، یک سوم از آمریکای شمالی. در حدود یک سوم از شرکت کنندگان منتخب از اعضای دولت ها یا سازمانهای سیاسی هستند و دوسوم دیگر از عرصه مالی، اتحادیه های صنفی، دانشگاهها، اشراف و رسانه ها.

از سال 1954 در حدود 2500 نفر در کنفرانس شرکت کرده اند. این افراد از 28 کشور و و 15 سازمان بین المللی بوده اند.

حضور شرکت کنندگان خصوصی است. بعنوان مقام اداری گرچه مقام اداری یا اجتماعی آنان در انتخاب آنها نقش قاطع دارد.

از آغاز تاسیس این کنفرانس در بار انگلستان و هلند، بانکدارانی مانند روتشیلد و راکفلر و طراحان طرحهای استراتژیک سیاسی و نظامی ناتو از نزدیکترین محافل به کنفرانس بوده اند.

فعالترین شرکت کنندگان جیووانی آنجلی (فیات ایتالیا) و داوید راکفلر (چیس مانهتان بانک امریکا) بوده اند که هرکدام در تقریبا در بیست کنفرانس حضور داشته اند و از اعضای گروه مشاور نیز هستند.

هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز نقش نیرومندی دردیدارها ایفا می کند و گویا بویژه حفظ حداکثر راز داری از خواست های جدی اوست.

شرکت کنندگان آلمانی از جمله عبارتند از یورگن شرمپ(مرسدس بنز). از سالهای 60 همیشه نماینده ای از بانک آلمان (هیلمار کوپر و یوزف آکرمان) و یک نماینده از هفته نامه «دی تسایت» ( هلموت شمید و کریستف برترام ). در سال 1977 هلموت اشمیت صدراعظم آلمان در کنفرانس Torquay حضور داشت.

در سال 2005 صدراعظم «مرکل» بعنوان میهمان در کنفرانس حضور داشت و در سال 2006 آلفرد گوسنبائر رهبر حزب سوسیال دموکرات وصدراعظم بعدی اتریش .

در سال 2007 «گیدو وستروله» رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان در کنفرانس استانبول شرکت داشت. طبق فهرست غیر رسمی کنفرانس در این سال افزون بر رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان، دیپلمات و بانکدار آمریکائی ریچارد هولبروک، هنری کیسینجر، برنارد کوشنر وزیرخارجه فرانسه، یورگن شرمپ رئیس کارخانه اتوموبیل سازی دایملرـ کرایسلر در آنزمان و میلیاردرهائی چون داوید راکفلر و جورج سورو و یاکوب والنبرگ در آن کنفرانس حضور داشتند و نیز کلاوس تسوم وینکل رئیس سابق پست آلمان، گولدمان زاکس رئیس هیئت مدیره زیمنس، کوکاکولا و رویالداچ شل.

در سال 2008 از آلمان عضو پایه گذار سازمان European Council on Foreingn Relations و وزیر خارجه سابق آلمان ، یوشکا فیشر، از حزب سبزها و همچنین سخنگوی حزب دموکرات ـ سوسیال مسیحی و وزیر مشاور کنونی در دفتر صدارت عظمی آلمان E ckart von Klaeden در کنفرانس حضور داشتند.

در سال 2009 از جمله ورنر فایمان رئیس جمهور کنونی اتریش از حزب سوسیال دموکرات آن کشور در کنفرانس بود. حزب اتریشی BZÖ در حال تهیه یک پرسش پارلمانی است تا رئیس جمهور توضیح دهد جزئیات مذاکرات کنفرانس چه بوده؟ انگیزه شرکت رئیس جمهور در آن چه بوده؟ و مخارج حضور او از کجا پرداخت شده است؟

هربت بوردا ناشر آلمانی و ماتیاس دُپفنر، رئیس هیئت مدیره موسسه اشپرینگر، نماینده فاینانشال تایمز در کنار دیگر بزرگترین ناشران حضور داشتند.

در سال 2010 خوزه لوئیس روریگرز زاپاترو، یوزف آکرمان، بیل گیتس ریچارد هولبروک، هنری کیسینجر، دیتر زچه از جمله کسانی بودند که در کنفرانس شرکت داشتند. فهرست کامل شرکت کنندگان در کنفرانس را می توان در آدرس زیر دید.

http://www.bilderbergermeetings.org/meeting_2010_2.html

منبع:

http://de.wikipedia.org/wiki/Bilderberg-Konferenz

14 پاسخ

  1. فریاد سبز

    سلام آقای نافعی عزیز!
    خسته نباشید!
    با این ارگانیزاسیون های مخفی و متعدد کی ملت های دنیا که سرشان به در آوردن یک لقمه نان مشغول است میتواند هرگز دریابند که درجهان چه میگذرد؟ وچرا؟ مثلا فکر میکنید دلیل وجود همین “بیلدربرگ” چیست؟ بر علیه کیست و به طرفداری کیست؟ کی اصلا از وجود چنین ارگانیزاسیون باخبر است؟
    وما مردم دنیا خیال میکنیم که میدانیم مشکلات ما از کجا سرچشمه میگرد!
    دست شما درد نکنه از این مقاله بسیار خوب.
    ارادتمند! فریاد

  2. شبح زیبا

    بنظر شما آیا ین کنفرانس می توانه نتایجی شبیه همان نتایج کنفرانس گلدن گروپ در اواخر عمر رژیم پهلوی را داشته باشه ؟

  3. سلام آقای نا فعی
    gusenbauer و faymann
    صدر اعظم اتریش هستند و نه ریس جمهور .با سپاس از زحماتتان

  4. اقای نافعی عزیز خسته نباشید. من همیشه مطالب شمارا میخوانم . اینبار حیفم آمد که نگویم انتخاب شما در مضمون مطلب و ترجمه و تدوین انها حرف ندارد و واقعا حاصل سالها تجربه شماست.اگر امکانش بود در مورد اهداف بیلدر برگ بیشتر بنویسید موضوع برای خیلی ها تازه است.
    دست شمارا می فشارم
    شیرین

  5. سلام آقای نافعی عزیز!
    خسته نباشید!

    دوستان علاقه مند را دعوت میکنم فیلم End Game را حتما ببینند.

  6. شیرین بانوی گرامی
    ممنون از حسن نظر شما.ناگفته پیداست که دریافت چنین پیامی از همکار ی فرهیخته و توانمند چون شما، بقول معروف مثل عسل از گلو پائین میرود! بگذریم از این که بارها از خواندن نوشته های شما در دل آرزو کرده ام » ایکاش این را من نوشته بودم ، چه خوب می شد اگر من هم می توانستم چنین بنویسم » . در مورد پیشنهادی که کرده اید: چشم. در حد امکان تلاش خواهم کرد. این داستان هنوز تمام نشده است. سرافراز ، کامیاب و شاداب بمانید.رضا

  7. دوست گرامی
    استعدادمن در آینده نگری چیزی در حد » صفر » است . دلیش هم این است که آنچه می دانم در قیاس با آنچه نمی دانم چنان اندک است که جائی برای پیش بینی باقی نمی گذارد. با تواضع تمام اعتقاد راسخ دارم که » همه چیز را همگان دانند » . باید از هم و از دیگران بیاموزیم، بسیار هم بیاموزیم که » اسبمان سخت لنگ است » ! با ابن همه نومید نیستم . بقول قدما » روزی در قدم است » باید در حرکت بود و در جستجو . بقول سعدی » براه بادیه ( بیابان ) رفتن به از نشستن باطل » . دل و جانتان سبز باد. رضا

  8. سلام جناب نافعی
    من از خوانندگان ثابت سایت شما هستم،
    خواستم توجه شما ودیگر علاقه مندان به bilderberg meetings
    را به مطالعه این سایت جلب کنم:
    سایت http://www.bilderberg.org
    در اینجا سه مطلب در مورد ایران است.
    با تشکر

  9. جامعه بیلدربرگ و باشگاه رم و شورای روابط خارجی و موسسه سلطنت امور بین الملل و مبز گرد سازمان هایی هستند که حکومت پنهانی جهان را در دست دارند

  10. یکی از دوستان پرسیده که دلیل وجودی این کنفرانس چیست. به گمان من دلیل اصلی آن حفظ سرکردگی اقتصادی، نظامی و سیاسی غرب و نظام سرمایه داری.

  11. ایراندوست

    در مهم بودن نقش مجمع بیلدربرگ در سیاست و اقتصاد جهانی‌ شکی نیست ولی وقتی اینگونه خبرها نشت پیدا میکند به اطلاعات سوخته بدل میشود. کمسیون سه جانبه مهمتر از بیلدربرگ است و حرفی‌ هم از آن نیست، انیستیتوهای کوچک و بزرگ که مستقیم یا غیر مستقیم به این ۲ مجمع وابسته هستند و برگذاری این جلسات را برنامه ریزی میکنند، ناشناخته هستند.

  12. همین جملاتی که در اینجا درباره جنین محافلی رد و بدل میشود بسیار مهم هستش چون نشان میده که این شرکت ها و این گونه دولت ها تا چه اندازه در دور باطل نگاه داشتن مردم دنیا تصمیم گیرنده هستند و با این آگاهی مطمئنا کارشان بسیار سخت میشود.فرزند جناب ویلیام ریجارد ویلیامسون انگلیسی رو رهبر یک مملکت می کنند و دین های مهندسی شده تو انگلیس رو به خورد این ملت ها تو خاور میانه میدن تا منابع آنها رو غارت کنند.ولی با ظهور چین و هند دیگه این فرمول کارساز نیست و کشور آمریکا که مطهر آزادی خواهی جهان هست امروز پرچم دار تغییر و شروع یک روند جدید در خاورمیانه یا بعبارتی طرح نوین جهانی خود را عرضه کرده.با اینکه من با آزادی که حق ذاتی نوع بشر است موافق صددرصد هستم ولی آیا باز باید اجازه چنین سوء استفاده هایی به این کشورها داد؟آیا باز باید به آنها اعتماد کرد؟حکومت جمهوری اسلامی مطهر تمام نمای یک حکومت دست نشانده و زور گو هستش ولی با آزاد شدن ایران به نظر من نبایستی به اینها دوباره اعتماد کرد چون زخم عمیقی در پیکره نسل ها در ایران وارد کردند که با گذشت صد ها سال نیز این زخم خوب شدنی نیست.

  13. آقای نافعی عزیز من اولین باره که دارم به سایتتون سر می زنم.
    باید بگم جدا از مطلب بسیار جالبی که گذاشتید، قلم بسیار زیبایی دارید.
    من از آشنایی با نام و وبلاگ شما بسیار مفتخرم.
    همیشه سبز باشید.

  14. vaaghean dastetoon dard nakonad

بیان دیدگاه