هائیتی طعمه دوباره استعمار


کشمکش در کاریبیک

هائیتی طعمه دوباره استعمار

شپیگل آن لاین

18.01.2010

برگردان:

رضا نافعی

گرچه هنوز عواقب فاجعه قابل پیش بینی ومحاسبه نیست ولی آمریکا ، فرانسه و برزیل  از هم اکنون بر سر تسلط بر هائیتی با  هم در افتاده اند. دولت هائیتی هم ناظر در مانده و ناتوان این  اوضاع است . طبق پیش بینی کارشناسان ،این کشور در سال های آینده دوباره تبدیل به نوعی مستعمره خواهد شد.

زلزله هائیتی دولت را هم در امان نگذاشته است. مجلس، وزارتخانه ها، زندان ها ، موسسات دولتی همه با خاک یکسان شده اند. دولت حتی محلی برای گرد هم آئی هم ندارد.

رئیس جمهور بی خانمان از ناچاری روی به فرودگاه آورد و سوار بر یک موتور سیکلت کوچک بمشاهده آثار زلزله رفت. بقول وال استریت ژورنال رئیس جمهور و نخست وزیر فعلا در  حیاط یک کلانتری، زیر سایه در ختان مانگو ، بکار ها رسیدگی می کنند.

اوضاع چنان درهم برهم است و دولت چنان درمانده که پره ول ، رئیس جمهور هائیتی، اداره امور فرودگاه پورتو فرانس را به آمریکائی ها سپرد. این تصمیم با نارضایتی بین المللی روبرو شد . فرانسه و برزیل رسما به واشنگتن اعتراض کرده اند. می گویند  گویا وزیر خارجه فرانسه گفته است که آمریکا هائیتی را » اشغال » کرده است.

دولت برزیل هم ناراضی است و بواشنگتن پیام داده برزیل که 9 هزار سرباز صلح در هائیتی مستقر کرده اینک حق اظهار نظر دارد.

ولی بنظر می رسد که آمریکا گوش  به این اعتراضات نخواهد کرد . نیروی دریائی آمریکا همه را در برابر کار انجام شده قرار داده است. افزون بر  فرودگاه پایتخت که  در اختیار دارد   با استقرار ناو هواپیما بر » او اس اس کارل وینسن »   در ساحل ، فضای اضافی نیز برای فرود آمدن هوا پیماهای بیشتر  فراهم آورده است.

فرانسه هنوز در پی تثبیت نفوذ خود در مستعمره سابقش است و روز دوشنبه، در یک گردهمائی در بروکسل، کشورهای اروپائی را متقاعد کرد که یک نیروی 150 نفره پلیس اروپائی به هائیتی اعزام دارند. البته فرانسه اول می خواست یک گروه هزار نفره بآنجا اعزام گردد. گرچه اروپائی ها سعی کردند که خبر های مربوط به کشمکش با آمریکا را بی اهمیت جلوه دهند و دولت فرانسه اعلام کرد انچه اهمیت دارد کمک به مردم هائیتی است ولی این کشمکش سیاسی  سخت یاد آور گذشته سیاسی این این جزیره است . هشت میلیون نفر مردم هائیتی پیوسته بازیچه دست منافع بین المللی  بوده اند...

بیان دیدگاه