ریشه های فقر در هائیتی


ریشه فقر و نکبت در هائیتی

فرانسه در قرن نوردهم تاهیتی را مجبور به پرداخت 150 میلیون فرانک طلا کرد

و تا امروز هم حاضر به باز پرداخت آن نیست

یونگه ولت:

20.01.2010

رائول ویلستر

برگردان:

رضا نافعی

پات رابرتسون از واعظان فتنه انگیز کلیسای افانگلیکال در آمریکاست که جای ثابتی هم در تلویزیون آمریکا دارد . وی چند روز پیش در ارتباط با فاجعه هائیتی سخنی گفت که خود در راس اخبار  جای گرفت . وی گفت اگر مردم هائیتی گرفتار نکبت شده اند تقصیر خودشان است . اگر  آنها در آغاز قرن نوزدهم با شیطان همپیمان نمی شدند و» با ابلیس   پیمان   نمی بستند » گرفتار » لعنت » هم نمی شدند.  ولی  آن آفریقائی های اسیری که بعنوان برده به آنجا بُرده شدند به شیطان  گفتند اگر ما را از شر این فرانسوی ها آزاد کنی کمر به خدمتت خواهیم بست. او هم با آنان دست داد وگفت : قبول .  عهد می بندیم. رابرتسون بمردم چنین تلقین می کند که گویا  قیام پیروزمند سیاه پوستان در سال 1802 علیه فرانسه استعمار گر و مالکان  سفید پوست مزارع  مادر تمام فاجعه هائی است که از پس گریبان هائیتی را گرفته است از جمله همین زلزله اخیر که  چیزی نیست جز تقاص الهی علیه آن  معصیت .

ایمان و خرافه جای فکر و شناخت را گرفته است. این نظریات عجیب و غریب و بی حد و شمار که  رسانه های غربی پخش می کنند ، در خدمت توجیه یک نظام جهانی کهنه و از دور خارج شده است  که می گوید نباید دنبال علل فقر و نکبت  گشت. در چنین دنیائی رساندن صدای عقل بگوش ها کار آسانی نیست  بخصوص که این ندای عقل از نیم کره جنوبی بر خیزد.

سخنان کاسترو را در همین رابطه بیاد دارید ؟ که تحت عنوان » تأملات  کاسترو » منتشر شد ؟ ( آینده ما 16.01.2010: میراث استعمار، تأملات کاسترو ) ….

در پی قیام بردگان در سال 1802 در سال 1804 همین بردگان، نیروهای تا دندان مسلح ناپلئون را که قصد  داشتند وضع را به شکل قبل از قیام باز گردانند ، از جزیره تاراندند و در سال 1814 نماینده ای را که ناپلئون  برای مذاکره فرستاده بود بدار آویختند. در پی این واقعه  پاریس تصمیم به محاصره دریائی هائیتی گرفت و دیگر کشور های استعمارگر اروپائی نیز به فرانسه پیوستند و مانع ورود وخروج کشتی به بنادر هائیتی شدند. سرانجام هائیتی  پس از یازده سال مقاومت ، در سال 1825 بزانو در آمد  و مجبور به پرداخت 150 میلیون فرانک طلا ،» خسارت ! » به برده داران فرانسوی شد- که در آنزمان مبلغ کمر شکنی بود- مردم هائیتی 50 سال  » غرامت » پرداختند تا سال 1883 که این مبلغ کاملا پرداخت شد. بنظر کارشناسان همین قرارداد تحمیلی  دلیل فقر مزمن هائیتی  و نماد وابستگی آن به قدرت های خارجی،  تا همین امروز است .

2 پاسخ

  1. دادی ایراندوست

    با سلام و تشکر از مقاله جالب شما. من یک سئوالی دارم:منظور شما هائیتی یا تاهیتی میباشد؟ چون در بعضی جاها شما تاهیتی و جاهای دیگر هائیتی مینوسید.

  2. ممنون از یاد آوری . تصحیح شد.

بیان دیدگاه